Ha tetszett a cikk, osszd meg ismerőseiddel is!
  • 48
    Shares

 

Arról már sokszor beszéltem nektek, hogy hivatalosan mit, mikor, hol és hogyan kell elindítani .
Most nézzük meg, ezek hogy néz ki az okmányok intézése babáknak a gyakorlatban, hiszen mindannyian tisztában vagyunk azzal, mennyire nehéz egy gyermekkel, babával vagy akár egy újszülöttel ügyet intézni! Pedig vannak olyan dolgok, amiket el kell intézni, ha szeretnénk élni a juttatásokkal, vagy például támogatást (CSOK, anyasági,családi adókedvezmény stb.) szeretnénk igényelni.

 

Minden juttatás megigényeléséhez szükséges gyermekünk TAJ- száma és/vagy adóazonosítója! Ezek hivatalból a születési anyakönyvi kivonat kiállítása után automatikusa legenerálásra kerülnek, viszont mi akár több héttel, vagy akár hónappal a szülés után kapjuk/kaphatjuk kézhez azokat az iratokat, melyek ezeket az adatokat tartalmazzák.

 

Mit tehetünk/tegyünk annak érdekében, hogy minél hamarabb megigényelhessük a juttatásokat?

 

 

TAJ- szám

 

Már a legelső állam által nyújtott támogatáshoz (aminek a kérelmét maximum fél évig lehet benyújtani a gyermek születése után, különben elesünk tőle: anyasági támogatás) szükségünk van gyermekünk TAJ- számára!

 

Hol tudok utána érdeklődni?

Ahogy azt már említettem, a gyermek születési anyakönyvi kivonatának kiállítása után automatikusan tovább vannak küldve a baba adatai, és így le tudják generálni neki a TAJ- számot is. Érdemes, ha nem tudsz személyesen elmenni a Kormányhivatal Járási osztállyal rendelkező kirendeltségére, egy meghatalmazást írni valakinek, hogy megkaphassa az igazolást a gyermek TAJ- számáról, vagy pedig te elmész személyesen, és kikéred. Semmi más nem kell hozzá, csak a baba születési anyakönyvi kivonata, illetve a kikérő személyes okmányai, azaz személyi/személyazonosító igazolvány és lakcímkártya!

 

Személyes tapasztalat!

 

Mikor felhívtam a Nemzeti Egészségbiztosítási Alapkezelőt (közismertebb nevén: OEP-et), hogy megkérdezzem, mikor, hol és hogyan tudok információt szerezni a kislányom TAJ- számáról a következő választ kaptam:

„… ezt sajnos nem tudom Önnek megmondani, de mivel akár hetek is eltelhetnek, érdemesebb lenne elindítania a folyamatot ügyfélkapun keresztül (amennyiben rendelkezik ilyen elérhetőséggel), mert az biztosan előbb készen lesz, vagy pedig fáradjon be személyesen a Kormányhivatalba és indítsa el személyesen a folyamatot.”

 

BE NE DŐLJETEK!

 

Még a saját ügyintézőjük sem volt tisztában a folyamattal. Én hívtam fel a figyelmét, hogy de ez hivatalból történik, miért kellene nekem is elindítanom a folyamatot?!

Végül bementem személyesen, és kiderült, hogy a kislányom TAJ- száma pont egy héttel a születése után már le lett generálva, csak a kártya kiküldése tart több időbe. Szépen megkaptam az igazolást, amin már szerepelt a TAJ- szám, és átfáradtam a másik ablakhoz további ügyeket intézni (lásd később)!

 

Adóazonosító jel (közismertebben adószám)

 

Ez is, mint a TAJ- szám már hivatalból generálódik, nincs ebből a szempontból semmilyen teendőnk, de a megszerzéséhez annál több! Hiszen már a CSED, GYED (diplomás, sima), GYES, GYET intézésénél is fel kell tüntetnünk az űrlapon, a családi adókedvezményről nem is beszélve!

Az adóazonosító jellel ellátott kártyát, akár több hónappal a szülés után küldik ki (rengeteg olyan szülővel beszélgettem, akiknek már 3-4 hónapos volt a gyermeke, de még mindig nem kapták meg ezt a dokumentumot). Ebben az esetben sem tudod ezt a folyamatot elindítani Ügyfélkapun keresztül, hiszen nem kell elindítani! Csak ebben az esetben is kell kérni egy „jegyzőkönyvet”/igazolást a gyermek adóazonosítójáról/adószámáról!

 

Akkor honnan tudom beszerezni ezt az információt?

 

Érdemes felhívni a NAV-ot (+36-1-428-5100), vagy megnézni interneten, hogy hol van a közeledben NAV kirendeltség vagy ügyfélszolgálati Iroda. Ha oda bemész, vagy ismételten adsz valakinek meghatalmazást, akkor már meg is van, amire szükség van, és nem kell akár hónapokat várni a kártyára.

 

Most már minden információ rendelkezésedre áll a folyamatok indításához!

 

Folyamatok (anyasági, családi pótlék, CSED, GYED, GYES, GYET,) indítása a gyakorlatban!

 

Anyasági és Családi pótlék

 

Arról már beszéltem, ezekre kik jogosultak, illetve milyen dokumentumokkal kell ezt a jogosultságot igazolni.

 

De mi a helyzet a gyakorlatban?

 

Ezen juttatások iránti kérelmeinket akár online is elvégezhetjük a https://eugyfel.allamkincstar.gov.hu oldalon, amennyiben rendelkezünk ügyfélkapuval (érdemes még a várandósság ideje alatt csináltatni, ha még nincs, mert sok mindenben meg tudja könnyíteni az életeteket). Itt egyszerűen beírod, mint a saját, mint a gyermeked adatait, feltöltöd a beszkennelt dokumentumokat, és egy kattintással már el is küldted az űrlapot.

 

Előny

 

  • otthonról könnyen elintézhető, amíg például a baba alszik
  • nem engedi hiányosan vagy elírt adatokkal indítani a folyamatot, mert automatikusan jelez, és javítást kér, így nem fordulhat elő, hogy hiánypótlás miatt több időbe telik a folyósítás/kiutalás

 

Hátrány

 

  • Mivel a rendszer még teljesen új, így előfordulhat, hogy rossza járási hivatalhoz küldi a szerver az űrlapodat (én pont így jártam)
  • Ebben az esetben azonnal tudsz reagálni a hivatal felé, és ők tudnak segíteni, és megint csak nem fog csúszni a kiutalás!

 

 

CSED

 

Ezt a juttatást el lehet indítani a munkáltatódnál! Amennyiben a munkáltatód kifizetőhely, abban az esetben biztos lehetsz benne, hogy minden rendben van. Ha a munkaadód viszont nem kifizetőhely, vagy éppenséggel a versenyszférában dolgozol, ott több tényező is közrejátszhat.

Példák

a bérszámfejtés, nem nézi át az anyagodat (ami lehet, hogy hibás vagy éppen hiányos), ami által a beérkezésnél hiánypótlásod keletkezik, és csak a megfelelően kitöltött/pótolt dokumentum BEÉRKEZÉSÉTŐL számított 21 nap lesz a határidő az elbírálásra

a könyvelő vagy bérszámfejtő, vagy aki éppen ezzel foglalkozik a cégednél nagyon el van havazva, ezért nem küldi be csak akár hetekkel vagy hónapokkal később az igénylésedet (sajnos az elmúlt hónapok folyamán rengeteg ilyen esettel találkoztam)

 

Mit tudsz tenni?

 

Ha nem bízod senkire, akkor te magad is elindíthatod a folyamatot! Az internetről le tudod tölteni a megfelelő dokumentumot (link), s miután minden megvan vagy te, vagy a párod vagy valaki meghatalmazással el tudja vinni a munkáltatódnak (mivel az ő pecsétjük is kell az űrlapra) és be tudja adni a Kormányhivatalnál (ugyanott ahol a TAJ-számot is tudtad/tudtátok intézni).

 

NE FELEJTSÉTEK EL A CSALÁDI ADÓKEDVEZMÉNYT, ÉS AZ ELSŐ HÁZASOK ADÓKEDVEZMÉNYÉT SEM (már, akit érint).

 

Ezekhez az igényekhez már a pici baba adóazonosítójára is szükségetek lesz, és ezeket az igényeteket érdemes egyszerre benyújtani a CSED papírokkal!

 

GYED, GYES, GYET

Ezek azok a juttatások, amiket mindenféleképpen neked kell intézned! Az összeset a Kormányhivatal/Kormányablak Járási osztályán tudod intézni! Ezeknél a juttatásoknál is fel kell tüntetni gyermekünk TAJ-számát!

 

Diplomás GYED

Akik még nem álltak munkába, de egyetemi vagy főiskolai tanulmányait nappali tagozaton végzi/végzte a várandóssága alatt (legalább két egymást követő szemeszterrel rendelkezik) akár alap vagy mester képzésen, DIPLOMÁS GYED juttatásra jogosultak. Ehhez a juttatáshoz is szükségünk lesz gyermekünk TAJ-számára, illetve itt már egy kifejezetten erre a célra kiállított iskola látogatási igazolásra (innen letölthető), s természetesen a kitöltött űrlapra.

Az űrlap alján fel kell tüntetni a “munkáltatói” adatokat, amit majd ott a kormányhivatalban/kormányablakban töltenek ki, ezzel neked nem kell foglalkoznod!

Ugyanitt tudod intézni a Családi adókedvezmény és az Első házasok adókedvezményét is, egyszerre kell benyújtani a dokumentumokat!

 

Űrlapokat, amikre szükséged lehet, itt találod!

Ha tetszik a tartalom lájkolj!

 


Érdekelnek további információk? Keress bátran!

Az adatkezelési tájékoztató itt megtekinthető.

 


Ha tetszett a cikk, osszd meg ismerőseiddel is!
  • 48
    Shares